Hoe help je je kind om rechtop te zitten?

Hoe vaak heb ik als kind niet gehoord: ‘Zet je recht!’.

Ik kon dat met de beste wil niet lang volhouden en het voelde niet comfortabel. 

Ondertussen lukt het me wel en doet het me ook vaak deugd om rechtop te zitten, zeker als ik me wil concentreren of om vanuit mijn kracht aan een taak werk. 

 Hoe kan je het leren?

Het begint bij de juiste stoelhoogte.

Om rechtop met je romp te kunnen zitten heb je voldoende steun nodig via je voeten. Dit is enkel mogelijk als je stoel een gepaste zithoogte heeft. 

Zit je te hoog dan heb je onvoldoende steun, zit je te laag dan kantelt je bekken naar achteren, wordt je rug krom en is het moeilijk om rechtop te zitten. 

Als je stoel te hoog is en je deze niet kan verstellen, kan je een voetenbankje gebruiken.  De hoogte van het voetenbankje is afhankelijk van hoeveel ruimte er te kort is tussen je voeten en de grond als je rechtop zit op je stoel met een rechte hoek in de heupen en de knieën. 

Hoe ziet een juiste zithouding er uit? 

Ga voor je stoel staan. Zet je voeten plat op de grond, recht voor je, op heupbreedte en voor de stoel. 

Ga nu op de stoel zitten, op je zitknobbels. Zorg ervoor dat je hoofd, schouders en bekken boven elkaar staan. Laat je gewicht op je stoel zakken zodat je schouders en nek ontspannen blijven. 

Steun op je voorvoeten. Gebruik je voeten niet om je vast te klemmen aan de stoelpoten of ze onder je achterwerk te steken. 

Laat je benen ontspannen, knijp de knieën niet tegen elkaar of laat ze niet uit elkaar vallen. 

Richt je romp op, vanuit je bekken en dan komt je borst lichtjes vooruit. 

Wie kan er stil zitten bij het eten, schrijven, werken…?

Het antwoord is eenvoudig: niemand. 

Bij elke activiteit moeten er steeds kleine houdingsaanpassingen gebeuren. Als je arm beweegt om te schrijven of eten, moeten er op verschillende plaatsen in je lichaam evenwichts- en houdingsaanpassingen gebeuren om rechtop te blijven zitten. 

Voel zelf maar eens wat er gebeurd met je romp en je schouders als je met je rechterhand een vork of pen wil vastnemen. Je maakt kleine aanpassingsbewegingen om niet te vallen. 

Rechtop zitten is belangrijk!

Je zit mooi in balans en rechtop als je hoofd, schouders en heupen loodrecht boven elkaar staan. 

Hoe kom je in deze houding?

Ga zitten en wiebel eens van links naar rechts totdat je de botten in je billen voelt, dit zijn je zitbeenknobbels. 

Kantel nu je bekken van voor naar achter. Als je de meeste druk voelt op je zitbeenknobbels zit je rechtop en staat je bekken in het midden. Je kan je dan oprichten vanuit je onderrug. 

Het is wel zo dat niemand uren aan een stuk rechtop kan blijven zitten op zijn stoel. We zijn niet gemaakt om stil te zitten, wel om te bewegen. Het is dus belangrijk om regelmatig tussendoor wat te bewegen. 

Als je langer moet blijven zitten dan je jezelf opgericht kan houden, kan een gepaste rugleuning zinvol zijn. 

We kunnen dus ook geen uren correct op een zitbal zitten. 

Cliënten in mijn praktijk die baat hebben bij een zitbal leer ik voelen hoe lang ze dit kunnen volhouden en wanneer het zinvol is. 

Oefening baart kunst. 

Dit geld ook voor het zitten op een gepaste manier. 

Geef het tijd en aandacht, oefen rekening houdend met de voorgaande tips. 

We zijn niet al zittend geboren, we hebben al heel wat oefening achter de rug ☺.

Is dit nu zo belangrijk?

Weinigen zijn zich bewust bij hoeveel activiteiten we zitten en wat de impact is. Dat correct zitten belangrijk is om rugklachten te voorkomen, dat hoor ik regelmatig. Waar velen niet aan denken is aan de invloed bij veel dagelijkse activiteiten zoals eten en schrijven. Ook bij het schools leren is dit belangrijk. Wie steeds onderuit zakt, moet met zijn aandacht ook steeds opnieuw naar zijn houding om niet te vallen en zich weer op te richten. Er is dan minder energie beschikbaar om de leerstof op te nemen en te verwerken. 

Als ergotherapeut kijken we steeds de zithouding na en oefenen deze indien nodig. Soms verdwijnt het aangemelde probleem zoals een onleesbaar handschrift of een eetprobleem grotendeels of gedeeltelijk als iemand een correcte zithouding kan aannemen en rustig kan blijven zitten. Ook het schools leren wordt makkelijker als je met je aandacht bij je taak kan blijven en je niet steeds weer afgeleid wordt door je (zit)houding. 

Wie meer informatie wil of nood heeft aan begeleiding kan contact opnemen met één van de ergotherapeuten op deze website. 

Ergotherapeute / Sensorisch Integratietherapeute

Laat een reactie achter