Leer je je kind best schrijven met pen & papier of op de tablet?

De meeste kinderen zijn zot van technologische snufjes zoals een tablet. 

Ze weten meestal als eerste hoe ze met een tablet moeten werken en vaak verbazen we ons aan de snelheid waarmee ze dit doen. Het lijkt dan ook of ze hiermee leren aan een hoog tempo.

Maar is dat ook zo? Leren kinderen sneller met een tablet dan in real life?

Laat ons eens kijken naar het leren van de letters. 

Op het eerste zicht lijkt het dat kinderen zeer snel leren op een tablet, ze zijn er dan ook zeer snel mee weg. Daarbij zitten de meeste kinderen graag op de tablet en zijn ze dus zeer gemotiveerd als ze hiermee een tijdje aan de slag mogen. Het lijkt dan ook logisch dat we het leren van letters zouden aanleren op dit technologisch instrument.

Onderzoek wijst echter uit dat kinderen letters sneller herkennen als ze deze schrijven dan bij het gebruiken van de tablet. Hoe kan dit toch?

Daarvoor kijken we best naar het leerproces zelf. Leren schrijven & lezen is een complex proces waar veel elementen bij komen kijken. We zoomen even in op het herkennen van een letter. Stel dat we een nieuwe letter aanbieden aan kind, via een tablet, dan krijgt die deze letter visueel te “zien”. Het kind krijgt dus zo een visuele input en zal proberen om de letter adhv dit visuele beeld ook zo te onthouden. Als we dezelfde letter zouden aanbieden op papier en we vragen het kind om niet alleen naar de tekening te kijken, maar ook om met een potlood of pen deze letter te overtrekken en hierna herhaaldelijk te “schrijven”, speelt er naast het visuele beeld ook een motorisch element mee. We leren namelijk ook door iets te motorisch te doen. 

Denk bijvoorbeeld maar aan toen je leerde stappen. Hiervoor toonde niemand je een visuele tekening, nee, je leerde stappen door te kijken naar andere, maar vooral door veel te proberen en vooral het motorisch te “doen”. Na een tijdje oefenen liep je ook vlot en denken we over deze beweging niet te veel meer na. We hebben de beweging motorisch geleerd.

Ook bij het schrijven gebruiken we een beweging. En bij elke letter is deze beweging net iets anders. Als we leren schrijven helpt de juf of meester om bij een letter ook de beweging uit te leggen. Soms krijgt een kind nog wat hulp zoals de leerkracht die zegt: “we gaan met onze pen recht en helemaal tot boven en komen over dezelfde lijn terug naar beneden” voor bijvoorbeeld het begin van de letter t. Na een tijdje schrijven we de letter t zonder dat we hier nog zo over nadenken. We kennen, na een tijdje oefenen, niet alleen de letter visueel in ons hoofd, maar ook de beweging die erbij hoort.

Het is net deze beweging, samen met het visuele plaatje van de letter, die mee opgeslagen word in onze hersenen. Ze versterken hier elkaar, waardoor we de letter makkelijker en sneller onthouden.

Nu hoor ik je denken, maar op mijn tablet staat een app waar mijn kind met zijn vinger letters kan overtrekken. Ja, dat kan. Maar het motorische leerproces bij zulk een app beperkt zich tot die ene vinger, terwijl het fysiek schrijven met een pen een veel grotere en complexere beweging inhoud. Ook op school gebeurt het dat de leerkracht het kind vraagt om eerst met zijn/haar vinger de letter, op papier, te overtrekken, om dit hierna te doen met een potlood of pen. Dit verklaard waarom onderzoek uitwijst dat kinderen sneller letters leren met pen & papier, dan op een tablet. 

Is een tablet dan slecht bij het schrijven?

Nee, zeker niet, het is en blijft een oefening waar je kind altijd wel iets van leert. Maar onthoud daarnaast ook dat de traditionele pen en papier zeker niet vergeten mag worden.

Wil je graag een tablet aanbieden als ondersteuning? Laat je kind dan naast zijn vinger ook een stylus gebruiken die drukgevoelig is en ga voor een tablet die de polsondersteuning op het scherm toelaat zodat de schrijfbeweging zo juist mogelijk kan verlopen & je kind zoveel mogelijk leert. 

Heeft je kind hardnekkige problemen met schrijven?

Twijfel dan niet om een ergotherapeut te contacteren voor meer informatie of hulp bij het schrijfproces.

Bronnen:

Longcamp, M., Boucard, C., Gilhodes, J. C., & Velay, J. L. (2006). Remembering the orientation of newly learned characters depends on the associated writing knowledge: A comparison between handwriting and typing. Human Movement Science, 25(4–5), 646–656. https://doi.org/10.1016/j.humov.2006.07.007

Longcamp, M., Zerbato-Poudou, M. T., & Velay, J. L. (2005). The influence of writing practice on letter recognition in preschool children: A comparison between handwriting and typing. Acta Psychologica, 119(1), 67–79. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2004.10.019

Kiefer, M., Schuler, S., Mayer, C., Trumpp, N. M., Hille, K., & Sachse, S. (2015). Handwriting or typewriting? The influence of pen-or keyboard-based writing training on reading and writing performance in preschool children. Advances in Cognitive Psychology, 11(4), 136–146. https://doi.org/10.5709/acp-0178-7

Ik ben Ellen,
Ergotherapeute & Orthopedagoog

Bekijk HIER mijn profiel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *